Activiteiten BSO
Ieder kind mag er zijn, wij zijn er voor de kinderen en helpen of ondersteunen waar nodig is. Wanneer wij de dag starten, doen wij dit samen. De kinderen begroeten wij doormiddel van een high five, een hand, knuffel of een aai over de bol. Hierdoor zie je elk kind, je kunt aanvoelen of het kind goed of niet goed in zijn of haar vel zit en eventueel daarop later terugkomen. Het belangrijkste is dat het kind wordt gezien, gehoord en gevolgd in zijn of haar avontuur.
Meer informatie
Deze avonturen ontdek je bij SaamnLeuk:
- De natuur in met je schep, emmer en insecten potje
- Racen, sporten, kleuren en spelletjes op het plein
- Knutselen met van alles en nog wat
- Fantasie speelgoed (playmobil, little petshop, kapla, strijkkralen, gezelschap spellen)
- Chillen, lekker een tijdschrift of boek lezen, kleuren, tekenen of helemaal niets
Thema's
Wetenschappelijke activiteiten “Wat gebeurt er als…”
Vaak zijn dit de spontante activiteiten, naar aanleiding van een actualiteit. Hoe bouw je een raket? Wat is snot? Hoe verf ik mijn kleren? Waarom steken muggen? Om achter deze vragen te komen, dient er een plan gemaakt te worden. Middels informatie op het internet en boeken uit de bibliotheek worden wij wijzer. Middels Pinterest en knutselboeken worden wij creatiever. Met de ingerichte ruimte kunnen we aan de slag en gaan op zoek naar de benodigdheden.
Sociale activiteiten “Er waren eens…”
Achter het schrijven van een boek of een toneelstuk of een lied zit een verhaal. De pedagogisch medewerker gaat met de kinderen in gesprek. Waar gaat het verhaal over? Wie speelt de hoofdrol? Wie spelen de overige personages? Waar speelt het verhaal zich af? Al deze antwoorden gaan in de trechter en er ontstaat een samenhangend verhaal. Hoe komt dit verhaal tot leven? Middels theater, dans, muziek of boek? Maar vooral lekker doen!
Creatieve activiteiten “Hoe bouw ik een….”
Creatieve activiteiten ontstaan zijn vaak aan de hand van thema’s. Elke twee maanden wordt er door SaamnLeuk een nieuw thema aangeboden. Dit gaat vaak gepaard met de nationale feestdagen of in samenhang met het thema van school. Knutselwerken, timmeren, kleien, koken…… we proberen zoveel mogelijk activiteiten aan te bieden waarbij alle zintuigen worden geprikkeld.
Recreatieve activiteiten “Jij tegen .”
Zoals we al vaker benoemd hebben, SaamnLeuk ziet, hoort en volgt het kind. Soms wil een kind even afzonderen en zich verliezen in een spelcomputer of een boek. En dat mag! Er wordt wel in de gaten gehouden hoe lang en met welke regelmaat het kind voor recreatieve activiteit kiest. We proberen de kinderen dan te stimuleren om voor andere activiteiten te kiezen.
Maar vooral buiten activiteiten!!!!
Weer of geen weer, buiten op avontuur en ontdekken is vaak het mooiste wat er is. Dit zien wij vooral in de praktijk terugkomen. Elke dag wordt een moment naar buiten aangeboden. Soms vrij spel, soms met een activiteit. De ruimte is ingericht met een parcours en genoeg groen om eigen spel in te richten.
De SaamnLeuk Toppers maken gebruik van beide ruimtes. Er worden vaak uitstapjes gemaakt naar het plein van de SaamnLeuk en CBS de Regenboog. De reden hiervoor is omdat wij het contact met SaamnLeuk spetters nauw willen houden. De kinderen kunnen in hun spel veel voor elkaar betekenen en de drempel tussen beide locaties blijft laag. Zoals eerder aangegeven wordt er, door groepsgrootte of samenstelling, gekozen om samen te voegen. Tevens wordt gekeken naar welke locatie het meest geschikt is. De activiteiten komen dan beter tot hun recht met een grotere groep. Of pedagogisch medewerker kunnen hierdoor samenwerken om de dag beter tot zijn recht te laten komen. Vooral in de vakanties wordt van deze constructie het meest gebruik gemaakt.
Uitjes
Zo nu en dan worden er activiteiten georganiseerd buiten de ruimte van SaamnLeuk. Er worden bijvoorbeeld uitjes gedaan naar de winkel of de kinderboerderij. Ook een rondje wandelen in Bedum zal met regelmaat gebeuren. Ook hier wordt aan het vier-ogen principe gehouden. We gaan met minimaal twee personen op pad, waaronder minimaal 1 pedagogisch medewerker. Dit zou kunnen betekenen dat een stagiaire of vrijwilliger mee gaat als tweede persoon.
Tijdens ons uitje wordt de telefoon meegenomen, hierin staan alle kind gegevens en om te allen tijde bereikbaar te zijn. We houden rekening met snoetendoekjes, en eventueel eten en drinken.
Tot slot is er nog een extra activiteit. SaamnLeuk heeft moestuintjes en deze wordt samen met de kinderen onderhouden en recepten van gemaakt en uiteraard samen opgegeten! Het bewust worden hoe eten ontstaat en wat je er allemaal mee kan doen. Experimenteren met voedsel en vooral veel (eetplezier) van hebben!